Kommisarie Morse och Adam Dalglish

Kommisarie Morse är en brittisk deckarserie byggd på Colin Dexters böcker och romankaraktärer. Serien gjordes 1987-2000. För ovanlighetens skull är denna serie faktiskt bättre än böckerna vilket till stor del är John Thaws förtjänst, som spelar huvudrollen. Hans ansikte och minspel ger serien en djupare dimension av lidelse och sorg, vilket man aldrig får någon reell förklaring till, förutom att Morse allmänt verkar vara en ensam människa. Viktig för seriens laddning är också den geniala musiken (av Barrington Pheloung) som bygger på morse-signaler! Musiken är ödesmättad med samma återhållsamma lidelse som finns hos Morse själv och som generellt är ett kännetecken på de bästa brittiska TV-produktionerna - och deras musik.

Miljön - Oxford - är magnifik och inbjuder med sina gotiska valv och intellektuella miljöer till känslomässiga och psykologiska intriger. Intrigerna är fortfarande intressanta och spännande utan nästan något blod alls. Tematiken med den akademiska världen, kyrkan, slutna sällskap, intresseföreningar, tabubelagda lidelser etc. har sedan återkommit i mängder av serier och har fått parodiska dimensioner i Morden i Midsomer.

Fascinerande i sig är kvinnornas kläder och utseende i de tidigaste delarna av serien. 80-talet var en slags vulgär pastisch på sekelskiftet 1900, parat med en plastig variant av 50-talet. Resultatet blev ofta en märkligt tantig utstyrsel. Varför är det så komiskt med stora hår?

Morse går i repris på kanal 9 liksom även PD James deckare Adam Dalglish vars TV-serie började göras ungefär samtidigt med Morse. PD James är en av världens bästa deckarförfattare och jag minns att man också följde denna serie andäktigt. När jag nu ser reprisen av Adam Dalglish-deckarna kan jag dock inte alls hålla intresset vid liv som då jag ser Morse. Denna Tv-produktion måste ha haft mindre resurser än Morse-produktionen. Allt känns som filmad teater och själva filmkvaliten är av ett liksom platt och lite färglöst slag som man kan märka i andra 70-80-talsserier. Men läs PD James böcker - på bara några få rader kan hon fånga ett helt livsöde.

Kuriosa:
  • Lägg märke till hur Morse går - har han en benprotes?
  • Jag blir alltid lika upphetsad av att se Morses jaguar.

Kommentarer

Anonym sa…
Jag har alltid älskat musiken i Morse och jag visste inte att det var riktiga morse-gignaler. Jag trodde bara att det var en enkel ton som låg kvar. Tack för den kunskapen!!! Morse är den kriminalserien som verkligen håller fortfarande.