Stefan Andhé på upptäcktsfärd i Storbritannien

Hallå alla TV-producenter! Detta är en idé till ett drömprogram. En dröm för alla anglofiler, som jag, och inte minst för oss som börjar få abstinens efter Stefan Andhés röst, stil och formuleringsförmåga. Vad det inte länge sedan han kom ut med någon bok nu?

Idén går ut på att låta journalisten och krönikören Stefan Andhé (som är bosatt i London sedan flera decennier) resa runt i Storbritannien och låta honom reflektera över det han ser och upplever. Stefan har inget körkort så han skulle resa med lokalbussar, tåg eller kanalbåtar till ganska okända, mindre platser. Jag kan precis tänka mig de underbara konversationer och möten som skulle kunna uppstå mellan honom och lokalbefolkningen på någon liten ort, på det lokala museet eller snabbköpet. Det finns något naivt oförställt, en slags ständig häpenhet inför livet och världen hos Andhé - och något djupt filosofiskt. Ingen kan som han se det stora i det lilla. Resandet skulle vara en upptäcktsfärd -infallsrikt och opretentiöst. Stora monument och sevärdheter kan han hoppa över eller vinkla på sitt sätt. Han skulle kunna närma sig en gravsten, ett fårstängsel, ett litet blommigt bed & breakfast och göra det väl så intressant som när Bo Hagström reser runt i Neapel och sörplar ostron (vilket jag också ser på med förtjusning - underbart program, Solens mat, måste skriva om det också någon gång). En ytterligare poäng i det hela är att Stefan Andhé skulle kunna göra referenser och jämförelser med Sverige. Det skulle inte bli något ensidigt idylliskt program - jag vet hur väl Andhé kan formulera kritik och ifrågasätta saker utan att han är ironisk eller elak.

Ja, jag ser det redan framför mig: Stefan skumpandes i en lokalbuss på någon liten slingrande lövträdsomgärdad väg. Han ser lite bekymrad ut, (mår kanske lite illa av den skumpiga färden och den kvalmiga bussluften), men han är också nyfiken, förväntansfull. Se där öppnar sig en lite by - kliv av och släck törsten på den lokala puben. Möt denna plats på jorden.

Kan någon fråga Stefan Andhé och TV åt mig?

Kommentarer

sLars sa…
Underbart program. Det skulle jag titta på, och det skulle vara ovanligt. Tittar alltmer sällan på TV. I så fall på mezzo, som sänder klassisk musik. Osså lite jazz.

Läste Herr Andhe för länge länge sedan. I Damernas värld (!). Bäst. Bara Bäst.
Marianne M. sa…
Det var den bästa idé jag hört på länge. Har ganska nyss "upptäckt" Stefan Andhés böcker, fast jag passerat 60, och dessa böcker har väckt så många minnen till liv.(har nu läst nästan alla) Helt fantastiskt. Det skulle nog bli en jättebra TV-serie.
hälsningar Marianne M.
Jenny Forsell sa…
Ja, man undrar vad han gör nu. Vilken bra idé du hade. Jag har lyssnat till honom många gånger då han varit hemma i Östergötland. /Jenny Forsell
Tack för alla era positiva kommentarer! Hoppas Stefan Andhé själv vet hur mycket han är uppskattad och efterlängtad!
Jamen det är ju en lysande idé!
Tack, @matsthunblad ! Visst är det! Jag väntar fortfarande på dess förverkligande... Ledsamt nog hörs och syns aldrig Stefan Andhé i media nu för tiden.