Osten skall svettas!

När jag var barn förvarades osten och smöret aldrig i kylskåpet utan stod framme eller i skafferiet. Detta handlade inte om slarvig hygien. Smöret stod framme för att kunna bres och osten för att den smakade bäst så. Jag och mina systrar som lärt oss nya hygienvanor i skolan stoppade tonårsförnumstigt osten i kylskåpet då vi kom åt, varvid mamma oförtrutet plockade fram den och "snabbtinade" den över elementet.  Som vuxen kan jag konstatera att vi aldrig hade matförgiftning under min barndom - men väl en godare ost. Mitt njutningstips är därför: införskaffa en vacker ostkupa i kristall eller porslin, förvara sedan den vanliga hushållsosten, grevén eller prästosten under kupan i rumstemperatur över dagen och upplev därmed er osts nya, rikare smak. Delikat!

Kommentarer