Låt språket blomma med "svåra" ord

Man har ifrågasatt att jag använder "seriösa" och "avancerade" ord som "verk" och "kontrapunktik" då jag talat och skrivit om Povel Ramels konstnärskap (ett till "seriöst" ord). Jag tycker att man SKA använda ett avancerat språk, i synnerhet då man talar om det till synes lättsamma och enkla. Med avancerat menar jag ett synonymrikt, blommigt, starkt, färgrikt och talande språk. Det är ju endast på detta sätt vi kan avdramatisera språket, bjuda in dem som känner sig utanför. Låt dem upptäcka hur språket kan användas. Låt dem få en chans att upptäcka att "svåra" ord inte behöver vara kopplade till seriösa, tunga frågor. Om man inte tycker att man kan kalla Povel Ramels musik och text för verk anser man antagligen att det som enligt konvensionen kallas verk är något finare, mer KONST än den populärmusik som Povel Ramel står för. Man gör en uppdelning, en värdering. På samma sätt anser man antagligen att kontrapunktik hör till ett mer avancerat tonspråk än det som finns hos Povel Ramel. Men om man tillåter termer som "kontrapunktik" och "verk" vara neutrala och stå för allt det som ryms i deras definitioner så breddar vi vårt språk och inte minst vår uppfattning om verkligheten, vår värdering. Om två stämmor med lika värde ljuder i samklang kan det kallas kontrapunktik, hur lättsamma och populära dessa melodier än är. Och vi kan alla skapa verk.

Kommentarer

Janeway sa…
Att kalla Povels musik för lättsam går an, men den är allt annat än enkel! Povel Ramel är utan tvekan den bästa textförfattare Sverige någonsin sett! Redan 50 år innan flerstaviga rim blev norm inom hiphop-kulturen skrev Ramel "Ittma Hohah", samma Ramel som i princip var först inom samma svenska hiphop-scen med parodin "jag diggar dej", långt innan de första svenska hiphopparna ens hade satts till världen.

Att kalla Povels musik för enkel tyder på enorm okunskap, hans lyrik är än idag oöverträffad! Hoppas fler får upp ögonen för vad han gjort.
/Dafne
Bråkesson sa…
Hej Dafne! Jag hoppas du inte tror att jag tycker att Povel Ramels musik är enkel - jag skrev om "det till synes lättsamma och enkla". Och det är ju en enorm skillnad, eller hur? I min avhandling visar jag tydligt fram hur avancerad och och skickligt utformad Ramels musik verkligen är. Han hade också en förmåga att få det att låta lättsamt på det sätt som för många är enkelt att ta till sig - det är den största konsten som finns.
Janeway sa…
Nej, jag höll snarare med dig. Och jag är fullt insatt i Povels lyrik, han är en av mina större förebilder när det gäller textförfattande. Jag tror få förstår hur komplicerade Povels texter egentligen är.
/Dafne