Jo Ann Castle - den tragiska ragtimestjärnan

Vissa begåvade människor inbillar man sig inte borde ha några bekymmer. Ta en sån som Jo Ann Castle till exempel som under 50-60-talen var en gudabenådad pianist och dragspelare, filmstjärnevacker,  framgångsrik och populär. När jag första gången hörde en inspelning med hennes livfulla, glädjesprittande ragtimemusik så tänkte jag väldigt naivt att: "tänk vad lycklig hon måste vara som kan spela så..." Men Jo Ann Castles liv har stundtals varit en mardröm.

Jo Ann Castle föddes 1939 som ett musikaliskt underbarn och började framträda redan som treåring. Hon spelade dragspel, piano, sjöng och steppade. Som tonåring var hon fullfjädrad showartist och blev snart uppmärksammad i radio och TV. Här ser vi henne ingå som ragtimepianist i Spike Jones orkester 1957 (hon är då 18 år gammal):



Mycket snart fick Jo Ann mer framträdande roller och uppmärksammades i The Lawrence Welk Show. I följande video hör man hennes begåvning på dragspel. Hon är ung, talangfull och skulle vid denna tid i princip ha kunnat välja vilken musikväg som helst - såväl den klassiska musikens som jazzens.



Men hennes popularitet i programmet gör att Lawrence Welk ger henne (mitt framför TV-tittarna) ett TV-kontrakt som 20-årspresent. Hon blir nu återkommande musiker i The Lawrence Welk Show - en show som befäster hennes repertoar och image som en kvinnlig blandning mellan Liberace, Jerry Lee Lewis och gamla tiders varieté-artister. En av showens kameramän blir hennes första make och snart föds dottern Deana. Men Deana visar sig ha cerebral pares och sätts på institution under långa perioder. Paret skiljer sig och Jo Ann gifter om sig och får snabbt två barn till. Graviditeterna måste hon dölja framför kameran - ett av många krav som de kvinnliga artister i Lawrence Welk Show är tvungna att följa. Liksom kravet att som kvinna aldrig  bära byxor.

Men tiden springer ifrån the Lawrence Welk Show. Epokskiftet som sker under andra hälften av 60-talet, då melodins epok tynar bort och kvarlämnar allt mer kitschiga och smaklösa stiluttryck, märks allt tydligare i showen. Man märker också att något händer med Jo Ann själv - hon åldras ganska fort på tio år. Jo Ann fortsätter dock att le - ständigt le - framför kameran. Här följer ett knippe melodier som visar de stundtals absurda numren som dock stundtals också innehåller riktigt kul och enormt skickligt framförd musik:






(Observera reklamen för laxermedel i början)





Trots Jo Annes långvariga tjänst i  The Lawrence Welk Show var hennes lön låg. Hon kände sig också allt för låst i sitt musikaliska fack och lämnade showen efter tio år 1969. Efter det sjunker drastiskt hennes popularitet och hon börjar hanka sig fram som barpianist på syltor och hak. Hennes andra äktenskap spricker och  dottern Deana dör. 1978 gifter hon sig  för tredje gången - bara några veckor efter att hon upptäckt att den nye mannen antastat hennes dotter. Hon anmäler mannen men drar tillbaka anmälan och flyttar ihop med honom. Nu följer en helvetisk och tumultartad period i Jo Annes liv. Mannen fortsätter att misshandla och utnyttja hennes barn sexuellt. Själv flyr hon in i matmissbruk och alkoholism. Till slut väger hon över 135 kg. Först 1986 skiljer hon sig från sin våldsamma man. Vid det laget har hon förlorar sitt hus och fått tillfälligt boende på sin systers soffa. Men hon har bestämt sig för att ändra sitt liv. Hon tränar, bantar och börjar spela igen. Följande klipp visar hennes återkomst inför publik 1985 (från en video gjord 1992):



Jo Ann bygger upp sin karriär på nytt och vid 90-talets början har hon åter spelningar bokade flera år framöver. Än en gång blir hon kontrakterad i The Lawrence Welk Show som nu ges vid the Welk Resort Theatre in Branson i Missouri under ledning av Lawrence Welk junior. 2001 lämnar hon även denna show men fortsätter att spela - ofta tillsammans med sin nye livspartner Lin Biviano. Kanske spelar hon än idag. Jo Ann Castle finns nu representerad vid The Arkansas Walk of Fame bland andra storheter som Johnny Cash och Alan Ladd. 

Med stor sannolikhet kommer någon förr eller senare att göra film på Jo Ann Castles öde. Förutom att hon haft ett ovanligt dramatiskt liv skildrar också hennes karriär en omvälvande tid i musikens historia då melodins epok gick i graven. Före det svulstiga slutet får vi i detta sista filmklipp höra en något tillrättalagd karriär- och levndadsteckning:

Kommentarer

Elisabeth sa…
Det var intressant att läsa, en för mig okänd artist och vilket tragiskt öde.Att hon lyckades komma tillbaka efter åren av misär är beundransvärt. Samtidigt så undrar jag hur hennes barn ser på henne idag. Varför gjorde hon de val hon gjorde? Hur stor roll spelade hennes kön och ekonomiska villkor in för hennes levnadsöde?
Bråkesson sa…
Ja, visst undrar man hur hon har tänkt och känt och hur hennes relation till barnen ser ut. Jag har dock i min text inte velat spekulera kring hennes liv eftersom hon är en högst levande person. Jag har bara återberättat de fakta som är kända.
Anonym sa…
SÅ FIN BLOGG!