Spännande sextakter

 The Teddy Bears Picnic - en sång i 6/8-takt
Sexåttondelstakt (6/8-takt) är en spännande taktart som kan uppträda i många olika skepnader. 6/8-takt kan vara en vaggvisa, en sång om rullande vågor och gungande båtar. 6/8-takt kan låta som en häst som galopperar, en spinnrock som snurrar eller en haltande gång. Man kan dansa vals och man kan marschera taktfast till 6/8-takt. Det som gör denna taktart så mångsidig är att den bär på två känslor samtidigt - en svävande och en tung, som en pulserande väv av både horisontella och lodräta rytmer. 

HUR?
Med mer musikteoretiska termer innebär 6/8-takt att varje takt har pulskänslan av sex åttondelar, där första åttondelen betonas mest, sedan kan de övriga åttondelarna betonas på olika sätt, vilket ger olika effekter. Åttondelspulsen kan exempelvis betonas så här (länkarna nedan leder till klingande musikexempel på Spotify):
  • EN-två-tre-FYR-fem-sex - Här har de sex åttondelarna grupperats i två grupper - tre åttondelar + tre åttondelar, som i countryballaden To Know Him is to Love Him med Emmylou Harris, där man tydligt hör hur sextakten delas i två tunga delar (som en mycket släpig marsch).
  • EN-två-TRE-fyr-FEM-sex - Här är 6/8-takten istället grupperad i tre delar - alltså två åttondelar + två åttondelar + två åttondelar - vilket kan upplevas som en långsam - liksom utdragen - 3/4-takt. Som i den välbekanta  Sankta Lucia (som är en neapolitansk barcarolle, se nedan).
  • EN-två-tre-fyr-FEM-sex - Det här betoningsmönstret är varken tydligt tvådelad eller tredelad. Varje takt känns mer som en helhet i formen: "låååång-kort". När detta upprepas i musiken blir effekten något som exempelvis haltar eller snurrar beroende på tempot. Om åttondelarna markeras i kompet kan man få en drivande, pockande känsla, som en galopperande häst. Ex: The Heart Asks Pleasure First av Michael Nyman (Jämför med "jig" nedan) (observera att detta exempel hastigt byter till fyrtakt i mitten). 
VAR?
6/8-takt återfinns ofta i folklig musik (exempelvis rikligt förekommande  i brittisk musik) och har genom sin karaktär av rörelse, vaggande, snurrande etc. använts i musik för vissa sysslor och företeelser, som illustrativa danser eller som tonmålande karaktärsstycken, sånger, symfoniska verk och annat inom konstmusiken. Följande genrer har jag listat i en något sånär representativ ordning - alltså, först kommer de genrer som oftast går i 6/8-takt och mot slutet kommer de som bara ibland går i 6/8-takt.
  • Barcarolle - Venetiansk gondoljärsång som illustrerar den gungande gondolen. Mest känd är Offembachs Barcarole ur Hoffmans äventyr där man tydligt hör sextaktens uppdelning i två korta "valsmönster" (lång-kort, lång-kort).
  • Tarantella - en italiensk folkdans med mycket snurrande. Musiken går ofta fortare och fortare - Ex. Tarantella Napoletana
  • Séga  - musik- och dansform från ögruppen Maskaranerna (liknande musik är Maloya och Moutya). Ex. Séga 58 (här betonas första och femte åttondelspulsen)
  • Vaggvisor (berceuse, schlummerlied, wiegenlied, lullaby) - har en direkt funktion genom sin vaggande och gungande karaktär. Ex. Row row row your boat 
  • Siciliana - musikform från barocken. Del av ett instrumentalverk eller i form av en aria. Ofta i moll och med pastoral karaktär. Dess typiska karaktär har punkterad rytm med betoning på första och femte åttondelspulsen vilket i långsamt tempo ger en "haltande" effekt. Ex. Nun beut die Flur das frische Grün ur Haydns Skapelsen. Jämför med den känsla av polska som finns i Lars-Erik Larssons Siciliana ur En vintersaga op. 18.
  • Jig - brittisk dansmusik som idag förknippas med Irland och Skottland. Melodierna innehåller ofta rikligt med tre åttondelar i följd vilket ger en känsla av "rullande" trioler. Ex. Irish Washerwoman
  • Spinnvisor - sjöngs ursprungligen vid spinnrocken men har även fått konstmusikaliska utformningar där spinnrockens spinnande hjul illustreras i ackompanjemanget. Ex. Shuberts Gretchen am Spinnrade
  • Gigue - barockdans med ursprung i den brittiska jigen som importerades till Frankrike och där blev den sista delen i den instrumentala sviten. Ex. ur J.S. Bachs Engelska svit nr 2, BWV 807. (En typ av långsam gigue, ofta i 6/4-takt, kallas "Loure", ex. Bachs Franska svit nr 5)
  • Shanties - Brittiska sjömansvisor som finns i många stilar varav en del i 6/8-takt. Ex. Blow the Man Down
  • Music Hall - ur blandningen mellan salongsmusik och brittiska folksånger växte music hall-traditionen fram med sina ofta allsångsmässiga visor (den första typen av "schlager"). Många gick av brittisk tradition i en marschartad 6/8-takt, som Oh, I Must Go Home TonightJämför också en ursprungligen brittisk melodi som Povel Ramels Far, jag kan inte få upp min kokosnöt.
  • Marsch - är naturligtvis främst förknippad med 2-takt, men exempelvis många brittiska marscher (se Music Hall) går i 6/8-takt, liksom Evert Taubes Fritiof Anderssons paradmarsch
  • Vals - det finns också valser som går i 6/8-takt, bland annat mängder av mexikanska valser, men också som här - en brasiliansk vals-choro: Desvairada
MEN?
6/8-takt är alltså en mångbottnad taktart. Som antyds ovan kan det ibland vara en tolkningsfråga vilken taktart musiken verkligen går i. Både 3-takt och 2-takt finns ju inbyggd i 6/8-taktens karaktär. Den noterade verket behöver inte överensstämma med hur musikerna spelar musiken. En snabb vals, liksom en långsam marsch kan ibland tolkas som 6/8-takt - och tvärtom. I realiteten kan musiken kanske växla mellan taktarter men är av praktiska skäl nedskriven i en och samma.

En låt som Toots Thielemans Bluesette noteras som 3/4-takt men den melodiska fraseringen har egentligen i vissa stycken karaktär av sextakt. En liknande sextaktkänsla finns även i  Cornelis Vreeswijks vals Ångbåtsblues. Franz Schuberts Ave Maria (Ellens Gesang) är noterad i 4/4-takt men har ett arpeggioackompanjemang där sex sextondelar upprepas i ett vågmönster som för tankarna till en barcarolle eller liknande. Över detta vågmönster svävar melodin nästan som i en egen dimension. Lite samma effekt finns det i Povel Ramels Tänk dej en strut karameller där melodin är den "stora" dimensionen som sätter taktarten (i detta fall alla breve, 2/2-takt) samtidigt som det finns ett underliggande ackomanjemang som låter som 6/8-takt.

Tänk dej en strut karameller tillkom i slutet av 50-talet då mycket populärmusik från USA hade en bakomliggande sextaktspuls eller triolkänsla. Speciellt vanligt var detta inom så kallad "doo-wop" och liknande rhythm-and-blues där en bakgrundskör eller ett komp upprepade ett långsamt sextakts-mönster (ofta en och samma ton) vilket lät som maskintillverkade trioler i marschtakt. Ex. Blueberry Hill med Fats Domino eller Only You med The Platters. Detta komp utvecklades till en kliché vi idag kan höra i dansbandsmusik, som i Jag kan se en ängel med Wisex.

En underliggande känsla av sextakt genom upprepade trioler i melodin eller så kallad shuffle-rytm, förekom egentligen i många olika genrer under hela melodins epok, även om det inte var så explicit som i doo-wop-musiken. Fenomenet finns i jazz, i olika typer av amerikansk populärsång, i (populärformen av) beguine och i boogie-woogie. Sexåttondelstakt - eller känslan av sexåttondelstakt - finns även i en mängd afrikanska och latinamerikanska musikstilar (förutom de ovan nämnda) exempelvis i den typ av rumba som kallas Rumba colombia.

Nutida pop och rock går generellt i 4/4-takt (vilket jag tycker är anmärkningsvärt ouppmärksammat -  hur står folk ut med att bara lyssna på musik i 4/4-takt?). Men undantag finns förstås. På den HÄR sidan har någon samlat en stor mängd pop och rock-låtar i 6/8-takt (bra gjort!).

Kommentarer

Vad roligt med en praktisk-filosofisk analys av sextakten! Kul!