Musikalisk julkalender - lucka 18

(Om du inte har hängt med från början i denna frågelek gå till 1-december-luckan.)
Lucka-17-nöten knäcks härmed fullständigt:
Visst är det befriande att höra någon sjunga så här övertygande hellre än bra? (Och är inte skolade röster det tråkigaste som finns?). Det tycker i alla fall jag. Sjutton bokstäver hoppas jag att du har nu.

Nöten i lucka 18 är vag, otydlig och ofta namnlös. Obefintlig skulle vissa säga, men andra tror de har en. Känner ni som jag en slags rysning när ni hör första exemplet? (På 80-talet användes saxofon så flitigt i "tuffa", "läckra" amerikanska TV-serier att det idag är en kliché - och av någon anledning lever just det där saxofonsoundet kvar i dansbanden.) Jag skulle kunna spela ett stycke av Gounod kallad Noël eller Montez à Dieu ur en film med Cary Grant som sådan, men det blir kanske för svårt så det få bli de här exemplen istället.


Eller vad fasen jag kör den här också (vem bryr sig). Jag tror inte det blir lättare för någon men en guldstjärna till den som förstår kopplingen:

I morgon får du nöten uppenbarad för dig.

Kommentarer