Musikalisk julkalender - lucka 7

(Om du inte har hängt med från början i denna frågelek gå till 1-december-luckan.)

Jag tror nog att de flesta klarade av att knäcka gårdagens nöt. Om inte, får ni här ta ett sista adjö av den. Själv måste jag nog erkänna att jag inte sörjer alltför mycket. Vet ni hur det känns efter att ha lyssnat igenom ungefär 700 inspelningar av Arrivederci Roma? Jag vet. I ett hallucinatoriskt tillstånd valde jag till slut en inspelning på måfå. Kanske är det något med melodin som gör att det inte kan bli bättre än så här. (En av livets stora gåtor är hur den västerländska kulturens vaggor - Italien, Spanien och det tyska kulturområdet - har lyckats frambringa världens mest smaklösa och kitschiga populärmusik? Alltid med något slags groteskt eko eller reverb. Outgrundligt.)

Arrivederci Roma (Renato Rascel, & Pietro Garinei & Sandro Giovannini) med Nilla Pizzi

Nu måste vi stilla oss lite inför lucka 7. Den här nöten är svår. Ta till exempel preludiet av Chopin - att säga vilken tonart det verkligen går i är svårt. Det står liksom och vaggar mellan moll och dur som en ångestfylld människa. I det här sammanhanget tycks kanske Povel Ramel hoppa in som en gycklare. Ja, visst gör han! Jag skulle också ha kunnat spela en talskiva med Stig Järrel som heter Poker Joel som både ger en sval koppling och en hetare koppling till nöten. Men det gör jag inte, för då blir det ju för många ledtrådar - fusk tillåts inte i detta klassrum!

Cello svit no 5 i c-moll Bwv 1011 Sarabande (J.S.Bach) Ralph Kirshbaum
Prelude i a-moll op 28 no 2 (Frederick Chopin) med Evgeny Kissin
Det regnar på vår kärlek av och med Povel Ramel

Misströsta nu inte - med lite god vilja klarar du nog att knäcka den här nöten också.

Kommentarer

Sofia sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Förlåt Sofia att jag tog bort din kommentar - men det var ju RÄTT svar! De andra måste få gissa ett tag till...
Stort tack:)
Anonym sa…
Jättekul att du börjat blogga mer frekvent igen! Detta är dock för svårt för mig, men superkul ändå :)
Hej Anonym! Kul med dina påhejande kommentarer. Tack!