Musikalisk julkalender - lucka 8

(Om du inte har hängt med från början i denna frågelek gå till 1-december-luckan)

En sista, förhoppningsvis lättare, ledtråd till lucka-7-nöten kommer här. Kanske lite svårt ändå, men om jag säger att Håkan Hagegård borde ha sjungit så kanske ni förstår:
Papageno (Mozart) med Susanne Leitz och Peter Edelmann
Har ni nu sju bokstäver - ungefär XJEOFLW fast lite annorlunda?

Lucka åttas nöt har en viss bismak - det tål att tänkas på.  Och ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar.

(Let Me Be Your) Teddybear (Kal Mann och Bernie Lowe) med Elvis Presley
Den lilla bäcken av och med Allan Edwall

(Ärligt talat så tyckte jag att min idé om en sån här musikkalender var riktigt idéaktig inne i hjärnan, men det känns annorlunda nu när den kommit ut i det fria och andra människor ser på....)

Kommentarer

Oa sa…
Kanske den lättaste hittills. Sexan tror jag mig också förstå mig på. Och ettan listade jag också ut till slut. Resten har jag inte fattat något av.
Hej Oa!
Vad kul att du är med och gissar och vad bra att det kändes lite lättare idag!
Här följer lite tips så att gåtorna kanske klarnar:
Nästan alla nötter går ut på att den som gissar ska vara lite av en detektiv - om inte den röda tråden är synlig direkt i titlar etc. (som kanske idag) så kan man googla och leta fakta kring musikexemplen - man kan till exempel undersöka vilka sammanhang musiken har återfunnits i...
Jag försöker varje dag att ge några ledtrådar i min text, men ibland försöker jag också förvilla (om jag tycker det blir för enkelt). Men någon ledtråd finns alltid!
Det kan också vara bra att komma ihåg kring vilka områden svaren rör sig:
-Kända kulturpersoner (inom film och musik)
-Fiktiva/mytologiska gestalter
-Geografiska platser
-Musikord
Och till sist - kom ihåg att hela den här julkalendern är väldigt inriktad på lite äldre populärkultur, det jag kallar melodins epok (eftersom det är den jag vet mest om).
Lycka till!