Nötsvar och vinnaren till musikalisk julkalender 2011

Här följer nu svaren på alla nötterna och förklaringar till ledtrådar i musiken och i texten:


1 december: Mary Poppins
Mary Poppins är en fiktiv figur från P.L. Travers böcker och senare en film med Julie Andrews. De musikaliska ledtrådarna finns här mest i titlarna
2 december: Australien
Här kollrade jag bort er i texten så ni fick nästan bara klingande ledtrådar (förutom att Australien naturligtvis är ett "vitt och brett" land - här gällde alltså "största" gemensamma nämnaren).
3 december: Gösta Ekman d.ä.
Gösta Ekman (1890-1938) var en svensk legendarisk film- och teaterskådespelare med en viss dandyprägel. I texten travesterar jag en replik ur en av hans mest kända filmer Swedenhielms där hushållerskan Boman avslöjar sitt välmenade bedrägeri och fäller repliken:
- Sätt mig på cell'n.
4 december: Rumba
Rumba är en latinamerikansk dans- och musikstil som populariserades i USA och Europa på 1930-talet. Ursprunget är den kubanska musikstilen Son. En viktig del i kubansk musik är den s.k. claverytmen som ofta spelas på claves - vilket är namnet på de där välbekanta rytmpinnarna jag skrev i texten om. Clave betyder nyckel.  

5 december: Annalisa Ericson
Annalisa Ericson (1913-2011) var en svensk filmstjärna som sjöng, dansade och agerade i otaliga svenska filmfarser under 1930-40-50-talen. Hon var mycket söt och nätt men hade till sin karaktär skinn på näsan. En av hennes tidiga roller var som Anna i filmversionen av Värmlänningarna. Annalisa Ericson var dock en typisk stadsböna och kom att förknippas med Olrogvisan Den saltaste bönan i stan. En av hennes memoarböcker heter Lätta bubblor vilket jag travesterade i texten.
6 december: Rom
Rom kallas ibland för "den eviga staden". Det där med humppan var bara rökridåer för den nöt jag tyckte var alltför lätt. "Sanningens mun" (Bocca della Verità) som jag talade om i texten är ett slags skulpturalt ansikte vid ingången till kyrkan Santa Maria (om man ljugit och stoppar in handen i dess mun kan man få den avbiten - vilket Gregory Peck lurar Audrey Hepburn med i filmen Prinsessa på vift). I slutet av texten travesterade jag det latinska ordspråket: "Rom har talat, saken är avgjord" (Roma locuta, causa finita).

7 december: Ingmar Bergman
Ingmar Bergman (1918-2007) räknas till en av de främsta regissörerna i filmhistorien, han var också känd som manusförfattare, teaterchef och författare. Många anser att Bergmans filmer är "svåra". Helt klart behandlar många av hans filmer tunga ämnen och visar ofta fram människors ångest och psykologiska dilemman. Povel Ramel, som man kanske ser som något av Bergmans motpol, beundrades dock av Bergman som till och med lär ha planerat att göra en film på handlingen i Ramels Gräsänklingblues. Bergman lär också ha varit ägare till en av de få existerande exemplaren av skivan Snodderian Snoddera (innan Ramel drog in hela upplagan). Det där jag skrev om Stig Järrel är till viss del lite långsökt - i texten till Gräsänklingblues (som alltså Bergman ville göra film på) nämns just Stig Järrel som pokerspelare (vilket han var känd som i verkligheten). Men Stig Järrel är förstås mest förknippad med Ingmar Bergman genom sin roll som den sadistiske magistern Caligula i filmen Hets (med manus av Bergman). I slutet av texten travesterade jag titeln på TV-serien Den goda viljan (1992, efter Bergmans manus) som handlar om Ingmar Bergmans föräldrar

8 december: Nalle Puh
Nalle Puh är en fiktiv figur i de klassiska barnböckerna om djurlivet i Sjumilaskogen av A.A. Milnes. Puh är en snäll tygbjörn som tycker mycket om honung (därav "bismaken"). Han medger själv att han har en mycket liten hjärna men fäller ändock ständigt filosofiska kommentarer i stil med "ju mer man tänker, ju mer inser man att det inte finns något enkelt svar". Ett annat citat från böckerna är följande: "När du är en björn med mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man ibland att en idé som verkade riktigt lovande inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på."

9 december: Duett
Duett är den musikaliska termen för ett musikstycke som sjungs (eller i vissa fall spelas) av två personer. Nöten jag sökte namnet på var naturligtvis paranöten. Examens-sexan jag spelade innehåller den kända duettsången Här är gudagott att vara - men om man skulle falla in i sången så skulle duetten spolieras och istället förvandlas till en terzett. I texten gav jag andra små ledtrådar som "har du ett svar nu?" och "lägga ihop ett och ett....". Alla musikexemplen var förstås helt enkelt duetter.
George Gershwin (1898-1937) var en amerikansk kompositör och pianist. Han räknas till en av de största kompositörerna av den typ av musik som skrevs vid Tin Pan Alley i New York, i Hollywood för filmindustrin och för Broadwayteatern under första hälften av 1900-talet. Ett gemensamt namn för all denna musik är beteckningen "The Great American Songbook" - därav min gåta om "en stor bok som ingen läst från pärm till pärm". 

11 december: Rödluvan
Rödluvan är huvudpersonen i en folksaga som finns i flera versioner (ibland kallad Rödluvan och vargen).  Bröderna Grimms version är den mest kända i Sverige, men berättelsen förekommer också i Charles Perraults sagosamling Gåsmors sagor (Ma Mere L’Oye) från 1697. Sagan om Rödluvan har tolkats på otaliga sätt - ofta med freudianska undertoner (varför jag påpekade att denna nöt var något för "Freud att bita i").

12 december: Nocturne
Nocturne är en musikalisk term för ett musikstycke inspirerat av natten (som ju av naturliga orsaker har ett "beslöjat drag"). 

13 december: Sicilien
Sicilien är en italiensk ö beryktad  för maffian ("mutbrott"). Här finns vulkanen Etna ("utbrott") och i den sicilianska staden Syrakusa föddes Lucia. Det musikstycke jag nämnde att jag valde att inte spela var Intermezzot ur Cavalleria Rusticana som på svenska heter På Sicilien.

14 december: Liberace
Liberace (1919-1987) var en amerikansk pianist och underhållare som under sin storhetstid på 50-60-70-talen var världens mest välbetalda entertainer. Hans shower och scenkläder var enormt påkostade, glittrande och spektakulära - ibland på gränsen till det pikanta (lederhosen o.d.) - vilket ibland skymde hans skicklighet som pianist. Vissa förknippade honom med kitsch och smaklöshet men han hade en förmåga att förmedlade äkta värme och humor till sin publik. Han var dessutom mycket slagfärdig - som svar på en dålig recension lär han ha myntat uttrycket: "Jag gråter hela vägen till banken". Ett annat känt citat var: "Without the show there's no business!". Troligtvis var Liberace homosexuell vilket han dock förnekade i hela sitt liv. 

15 december: Greta Garbo
Greta Garbo (1905-1990) var en av de mest legendariska filmstjärnorna under 1900-talet, ofta kallad "den gudomliga" på grund av sin gudalika skönhet. Hon ansågs också gåtfull och skygg gentemot publiken.

16 december: London
London är förutom en underbar plats också en ganska regnig, dimmig och tidigare även mycket rökig och dammig stad.  Ledtråden om "ögat" syftar på "London Eye" - ett pariserhjul uppfört till millinieskiftet 2000. En liten ledtråd var också Conan Doyles romanfigur Sherlock Holmes som ju bor på Baker Street i London. 

17 december: Orfeus
Orfeus är en mytologisk figur ur den grekiska mytologin där han representerar musikkonsten och lyran. Den mest kända historien om Orfeus är den om hur han försöker att hämta upp sin fru Eurydike från dödsriket. Som villkor har han fått lova att inte vända sig om och se på sin hustru förrän de nått dagsljuset. Men Orfeus kan inte hålla sig utan vänder sig om varvid Eurydike skrikande försvinner tillbaka till underjorden. I min text antydde jag också något om de backanaliska kvinnorna menaderna vilka slet Orfeus i stycken. Inte så kul historia alltså. Jag nämnde även Gluck och Monteverdi, som båda har skrivit operor om Orfeus - men inget därur spelade jag.

18 december: Ängel
Änglar är ett (oftast) gott andeväsen som finns i de flesta religioners föreställningsvärld. Några änglar, som Gabriel och Mikael, är namngivna i Bibeln, annars omtalas oftast änglar som ett allmänt fenomen, gärna förknippat med "uppenbarelser". Vissa människor tror sig ha en egen skyddsängel.
19 december: Martin Ljung
Martin Ljung (1917-2010) var en svensk komiker och skådespelare från Notviken utanför Luleå. Ljung, som blev mest känd för sitt samarbete med Povel Ramel, fick ofta göra lite enfaldiga karaktärer, omväxlande godhjärtade och självgoda. I flera av sina roller fick han visa prov på en fenomenal känsla för timing - både i ordmässig slagfärdighet men också rent fysiskt, som dansare och akrobat.

20 december: Orson Welles 
Orson Welles (1915-1895) var en fysiskt tung man och en gigant i filmhistorien. Kanske mest känd för sin kongeniala roll som "den tredje mannen" (som döljer sig i skuggorna) i filmen med samma namn, men hans egen film Citizen Kane rankas ofta som den bästa filmen i filmhistorien. Även Welles själv har flera gånger rankats som filmskaparen nummer ett. Världarnas krig är en roman (från 1898) av H.G. Wells som Welles bearbetade till radiopjäs. När den sändes 1938 lär pjäsen ha orsakat panik bland lyssnarna som verkligen trodde att världen hade invaderats av marsmänniskor.
21 december: Ungern
Det stora landet Ungern - som 1867-1918 var en del av dubbelmonarkin Österrike-Ungern med den österrikiska kejsaren som kung av Ungern - är bland annat känt för sina heta källor, det stora stäppområdet pustan, huvudstaden Budapest, paprika, gulaschsoppa och eldig folkmusik, vilken populariserades (och sofistikerades) under 1800-talet av tonsättare som Brahms, Liszt och Johann Strauss d.y.  

22 december: Maria
Maria, Jesu moder, fick (enligt Nya Testamentet) veta av ängeln Gabriel  att hon skulle föda en son, trots att hon var jungfru.

23 december: Jesus
Enligt kristen tradition föddes Jesus på julnatten i ett stall i Betlehem. 
24 december: Den kända fras ni skulle ha fått ihop genom att ta första bokstaven i alla svar och kasta om dem var: När juldagsmorgon glimmar (svensk text av Betty Ehrenborg-Posse till en tysk folkmelodi)



Och vinnaren till den musikaliska julkalendern 2011 är.....
URBAN JÖNSSON!!!!
Jag har den äran att gratulerar å det ödmjukaste! 
Naturligtvis ljög jag häromdagen. Jag har inte alls fått in många rätta svar till min musikaliska julkalender. Faktum är att jag bara fått in en! Så mycket större ära skall därför tillfalla den formidabla, unika vinnaren Urban Jönsson.  Jag är djupt imponerad av hans allmänbildning, musikalitet, detektivförmåga och uthållighet i denna tävling. Ingen annan i hela världen klurade ut de rätta svaren varför Urban Jönsson också kan skriva världsmästare på sitt visitkort. You're the top!

Kommentarer

Urban sa…
Oj! Det här var överväldigande, en sån pampig fanfar och så hyllningssång av Cole Porter som jämför en med Louvren, Nilen, Shakespeares sonetter, Musse Pigg och Fred Astaire. Ärligt talat är väl jämförelsen med Lutande tornet i Pisa den som känns mest träffande just nu. Och möjligen Jimmy Durantes näsa...

Tack Johanna, för allt arbete du lagt ner på de musikaliska julnötterna. Det har varit en utmaning att knäcka alla, men det gick till slut. En del har varit enklare och medan andra tagit längre tid. Precis som det ska vara.

Nu ska jag smälta det här. Sedan ska jag trycka nya visitkort med titlarna Detektiv och Världsmästare. Det får räcka så.
Viola_T sa…
Fantastiskt genomarbetad och bra musikalisk julkalender - men för svår för en musikaliskt obildad person som jag :-) Bra initiativ hur som helst!
Oa sa…
Jag tror bestämt att supercalifragilisticexpialidocious heter superoptimopsiskttoppipangfenomenaliskt på svenska. Alternativt superkaffirytiflanisötomaxigrafiskt eller superhärligfraggelistighäxlikhalledosen om man föredrar någon annan översättning.

Den lilla bäcken verkar ju förresten ha dubbel Puh-koppling. Jag funderade över vilken av dem du hade tänkt dig.

Och de där sköldpaddorna... Har det att göra med lyran som var gjord av ett sköldpaddsskal?
Urban! Du är verkligen en värdig vinnare (jag var tvungen att resa bort hastigt efter att jag publicerat svaren och har inte kunnat kommentera eller kommunicera via internet förrän nu). Hoppas du på något sätt kan dra fördel av att vara musikaliskjulkalendervärldsmästare! (och visst är Cole Porters text underbar - jag tyckte den passade)

Tack, Viola, för dina uppmuntrande ord!

Tack även till dig Oa som engagerat dig i dessa nötter! Översättningen av Supercalifrag.... har du nog helt rätt i (lyckas aldrig lära mig hur den egentligen var översatt - jag har bara min barndomsminnesöversättning i huvet). Vad gäller Den lilla bäcken med Allan Edwall så valde jag just den visan eftersom jag tyckte den på något vis också stämde med ämnet men som ensam ledtråd hade den kanske varit för långsökt. Allan Edwall själv var alltså min främsta ledtråd där. Och så till Sköldpaddorna av Saint-Saens.... jag tänkte inte så långt som till sköldpaddsskal på lyran (bra tänkt men lite väl svår ledtråd väl?). Som jag skriver i svaret så är stycket helt enkelt en medvetet långsam version av Offenbachs Can-can som alltså förekommer i Orfeus i underjorden.

Tack alla ni som kämpat - GOTT NYTT ÅR!
Oa sa…
Jag tänkte i funderingen inte så mycket just på vad du tänkte, utan på vad Saint-Saens tänkte... men det är kanske liksom svårt att veta.

Kanske att vi skulle ta ett parti puhpinnar någon gång...
Hej Oa! Angående Saint-saens tankar vet jag i alla fall att hela Djurens karneval (där sköldpaddorna ingår) var tänkt som en parodi på den musik som var populär i samtiden. Can-can dansades ju av unga damer som svängde kjolarna och lyfte benen snabbare och snabbare i takt till musiken. Idén om att klumpiga sköldpaddor skulle dansa samma dans (i sin takt) var ju en ganska elak eller åtminstone kul kontrast.
Oa sa…
Jag minns i alla fall att jag någon gång i början av förra årtiondet vaknade i ett främmande rum till någon del av karnevalen på radio och tänkte att den kanske man borde skaffa på skiva. Det har inte blivit av.
Maggie sa…
Nu får du uppdatera igen, Johanna!! :)