Modebloggare har makt att förändra världen

Di publicerade igår en lista på de modebloggare som tjänar mest pengar i Sverige. 
Kenza ZouitenKissieBlondinbellaMagdalena GraafSofie Fahrman och Michaela Forni leder ligan. Kenza som ligger i topp har (enligt hennes egen hemsida) 500 000 unika besökare varje vecka; Kissie har 150 000 om dagen. Och då kan man ju tänka hur många som följer dem regelbundet.... Det är en enorm makt dessa unga kvinnor har över andra unga människor. Vilket ansvar och vilka möjligheter de har att förändra världen och framtiden på ett positivt sätt! Är de medvetna om det?

Häromveckan kablades det ut fruktansvärda bilder från Kina på levande pälsflådda kaniner. I ett inslag med en kinesisk djurrättsaktivist konstaterade denne krasst:
- Det är lätt att stoppa detta djurplågeri - sluta köpa angoraprodukter från Kina. 
Det låter enkelt men kräver naturligtvis upplysning och vilja till förändring. Samma "enkla" lösning skulle också kunna förhindra eller minska annan plågsam djurhantering och illegal jakt som syftar till att få fram eftertraktad päls, dun och andra  produkter för kläder och skönhet. För att inte tala om all miljöförstöring och alla omänskliga arbetsförhållanden som råder ute i världen för att producera billiga tyger och kläder. Allt sådant kan vi alla vara med och förhindra eller minska genom att vägra köpa sådant som framställs på oetiska och dubiösa sätt. Det kräver naturligtvis att man sätter sig in och söker kunskap kring material och tillverkning, att man vågar fråga i handeln, ställa krav och vara beredd på att betala lite mer för en etisk och ekologiskt framställd produkt. Men ju fler som gör detta, desto billigare blir det och desto fler bra produkter kommer vi få att välja mellan. Och här ser jag att modebloggare har en fantastisk funktion att fylla - för det behövs förebilder som går i bräschen och påverkar andra i en positiv riktning!

Så alla ni populära modebloggare - ni har makt att förändra andra människors köpbeteende. Förvalta den makten väl.

(Motsvarande ansvar åligger naturligtvis de som skriver om mat och inredning)

Kommentarer