Om natten i ett vaket nunnekloster : ABC för vuxna barn

Om natten i ett vaket nunnekloster  ABC för vuxna barn är titeln på min lilla aparta diktbok med 29 korta verser om alfabetets bokstäver. Boken är skriven för alla som är roade av språk, ordkunskap, rim, ramsor, ordlekeri och tvetydigheter. Jag började fundera på de här verserna bara för skoj skull men efterhand växte det fram en pedagogisk idé som styrde min utformning. Jag ville att boken skulle kunna fungera som en ingång till samtal om språk och kultur, exempelvis för någon som inte är född i Sverige eller för gymnasieungdom. Därför kretsar varje vers på ett eller annat sätt kring språket, men ofta på ett dubbeltydigt sätt som man måste vara ganska mogen för att uppfatta. Jag har varit mycket noga med metriken så att man får en tydlig känsla av språkets rytm och melodi. Verserna fokuserar på olika saker – exempelvis en bokstavs klang, olika uttal, typiska stavningssammanhang eller andra kulturella associationer som kan omgärda en bokstav. Många verser innehåller också termer, begrepp eller namn ur historien, litteraturen, musikens eller filmens värld, eller anspelar på andra kulturella företeelser.

Boken kan köpas hos bland annat bokus och Adlibris. HÄR kan man provläsa några sidor:


Kommentarer