Sinnlig kunskap

När jag går på promenad med hunden lyssnar jag ofta på radion och när jag och min man åker bil långa sträckor lyssnar vi på ljudböcker. Det har sedan slagit mig att när jag återkommer till en plats där jag promenerat eller ett område vi åkt förbi med bil, så kan jag exakt minnas vad de talade om på radion eller vad historien handlade om i ljudboken vi tidigare lyssnat på. Platsen ger mig en direktlänk till en "kunskap" jag annars skulle ha svårt att ta fram ur minnet. Jag är nog inte ensam om den här associativa upplevelsen. Hur mycket används liknande sinneskopplingar inom pedagogiken?

Antagligen har man lättare att lära sig saker ju fler sinnen som aktiveras. Syn, doft, smak, hörsel, känsel och....rörelse, är det vårt "sjätte sinne" som via tidsaspekten kopplar samman övriga sinnen? 

Kommentarer